Konferens Umeå

Tips om konferenslokaler

Att bli en god talare – och hur det kan användas i arbetslivet

För många räcker det med blott en tanke på att tala inför en stor publik för att börja svettas om händerna. För andra är det snarare något som fascinerar och som lockar. Faktum är att de allra flesta blir nervösa när ett tal inför en större publik ska ske, och kanske är det snarare hur man hanterar nervositeten som är avgörande för hur väl det kommer att gå. En sak är dock säker – för en del kommer det väldigt naturligt och enkelt att tala inför många människor. Om man har en fallenhet för att tala, kan det öppna upp för goda möjligheter i arbetslivet. 

Förmågor som en god talare bör besitta

Det finns en del förmågor som goda talare bör ha för att lyckas med det i arbetslivet. Till exempel: 

  • Kommunikativa förmågor

Att bara rabbla upp statistik och siffror under ett tal är något som knappast engagerar majoriteten. En god talare behöver kunna kommunicera på ett engagerande sätt.

  •  Att kunna leda

För att tala så att folk lyssnar och blir engagerade är det mycket hjälpsamt att ha ledarskapsförmågor. Om man kan föra sig med pondus kommer folk att lyssna mer.

  • Kunna känna av ett rum

En god talare anpassar sitt tal efter publiken och stämningen. Det här är bland det första man får lära sig om man går en retorikkurs – ett och samma tal i samma tonläge kommer inte att fungera varje gång.

Lämpliga yrken där goda kommunikativa förmågor kan användas

Det finns givetvis en uppsjö av yrken där goda talar kan frodas. Här kommer några exempel: 

  • Advokat

Som advokat behöver man tala mycket. Även om man inte spenderar majoriteten av sin tid i rättegång, är det där som fallen avgörs. Med en god talförmåga ges bäst möjligheter att i största möjliga mån ta tillvara på sina klienters intresse.

  • Lärare

Som lärare, framförallt kanske för äldre elever, är konsten att hålla engagerande tal och föreläsningar mycket viktiga. Trots allt är det i skolor och i olika lärosäten som landets framtid formas.

  • Reporter

Konkurrensen om jobben må vara mycket hård, men som reporter kan ens kommunikativa förmågor komma väl till hands. Det krävs att man kan föra sig tydligt och på ett sätt som passar situationen.

  • Ledande roller i olika branscher

Det som många företag söker i en ledare är tydlighet och goda kommunikativa förmågor. Har man det kan man mycket väl frodas i rollen som ledare, även om andra egenskaper givetvis också krävs. 

Så blir du en god talare

  • Gå en retorikkurs

En kort kurs i retorik kanske inte räcker för att bli en strålande talare, men det ger en verktygen som krävs för att kunna bli just det.

  • Lyssna på andra talare

Att lyssna på andra talare ger dig inspiration och en nivå att sträva efter.

  • Öva

En retorikkurs i all ära – men övning är det enda som egentligen ger färdighet. 

 

2 sep 2018

Välkommen

Här finner du tips om vad du bör tänka på när du skall anordna en konferens, som till exempel plats och lokalens utformning.